Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2007 15:10 - Напипай го!
Автор: dnes4o Категория: Новини   
Прочетен: 4869 Коментари: 13 Гласове:
0

Последна промяна: 11.04.2007 02:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Имало едно време едни гениални холандци. Тези гениални хора създали една компания на име Ендемол. Тази компания имала гениална идея за телевизионно шоу.

Да затвориш една дузина народ в една къща и зрителите да ги гледат какво правят. Те, холандците, са едни такива, широко скроени хора. Нямат пердета по прозорците, проститутките са си легални като библиотекарките, тревата е разрешена.

Та един Биг Брадър ли, тоест Големия брат по Джордж Оруел, няма да измислят?

И Големият брат взел, че се превърнал в Голяма работа. Не само в Холандия. И във Великобритания, и в САЩ, и в цяла Европа.В целия свят, ако трябва да съм по-точен. А големите пари потекоха към момчетата и момичетата от Ендемол.

И как не. Като създадоха най-печелившия телевизионен формат в света – риалити шоуто. Ето това значи да го напипаш. Да напипаш печелившата идея – човешкото любопитство, да видиш какво става там долу между чаршафите.

Като казах пари, ето ви пари: Ендемол е създадена през 1994 г. Освен Биг Брадър е измислила още Fear factor (в България предаването трябва да стартира тази година по Нова телевизия с името "Страх"), Who wants to be a millionaire ( в България "Стани богат"), Стар академи (у нас издържа един сезон) и още няколко успешни формати.

През 2000 г. двамата основатели на Ендемол - Джон де Мол и Йоп ван ден Енде (Енде и Мол и хоп - Ендемол , ето ви топлата връзка) продават компанията си на испанския телекомуникационен гигант "Телефоника". Сумата е 5.5 млрд. евро. Да превърнеш воайорството в телевизионна даденост е логично да носи купища пари.

През същата година правата върху формата за Големия брат взеха и едни български момчета от СИА Адвъртайзинг. И буквално направиха лифтинг на родния тв пазар.

Първият сезон на Биг Брадър в България преди 3 години донесе на Нова телевизия 12 милиона лева приходи от реклама. Оттогава приходите хвърчат нагоре. Големият конкурент bTV също пусна риалити - „Сървайвър“ и „Мюзик айдъл“.

Между другото преди време стана ясно, че собственикът на bTV Рупърт Мърдок замисля да купи Ендемол от Телефоника. Дали една телевизия ще прави всички риалити у нас, е въпрос на бъдеще.

Настоящето е, че сега в България тече втори сезон на ВИП Брадър – важният брат на Биг Брадър.

И то тече с рекордни данни за гледаемост, което ще повлече рекордни приходи от реклама.

А най-смешното е, че у нас текат непрекъснати дискусии  под един общ знаменател. "Ама, как така - тези ли са най-известните личности у нас? Ама как така, такава излагация – Азис! Ама, как така - ужас! "

И виждаш ли, това е нормално, защото това ни е отражението на обществото. И Биг Брадър 1 и Биг Брадър 2 и Биг Брадър 3, и те бяха отражение на обществото у нас.

Мислите ли, че в Холандия, Великобритания или Дания са си задавали този въпрос? Да не мислите, че звездите в британския ВИП Брадър са по-умни от нашите? Или по-малко скандални? Глупости.

Ама никой не казва, че са отражение на каквото и да е. Просто хората седят, гледат и се забавляват.

Естествено, като всяка телевизионна проява и Биг Брадър провокира въпроси и отговори, които имат обществена значимост в някаква степен.

Спомняте ли си дискусията за детето на Мис България Венета Здравкова във ВИП Брадър 1? Морално ли е детето да седи на този стрес, как се гледат по принцип децата у нас и т.н.? Морално или не, това предизвиква гледаемост. Това са нещата от живота на риалити медиата и толкова.

Сега пък се вихри дискусия за Азис, който всъщност си е един артист с амплоа на травестит, който пее. Голяма работа. Щом толкова го слушат, значи е известен.

И никой не насилва никого да се идентифицира с него. Или да се приема за вярно внушението, че разбираш ли- край нацията умря, след като за най-известни са избрани Азис, Десислава и някаква лунатичка, която изпи алкохола на три села в Сибир.

Това са хора, които ще привлекат най-много хора пред екрана. Защото са скандални, защото са различни и защото ще ги гледат, както професорът по ядрена физика, така и леля Станка, дето работи в Чистота, макар че всеки от тях ще ги гледа по различни причини.

Телевизията върви на вълната на популярните неща. Тя не е индивидуална медия.

Риалити форматите още повече имат тази функция. Колкото повече зрители – толкова по-добре.

А, който не иска да му се спуска риалити формата, има интернет. Той виж, може да се превърне в собствена индивидуалност.

Да гледаш изпълненията на Азис, да гледаш Трейси Чапман, да гледаш Мадона, да четеш блога на Еленко Еленков, да четеш блога на Мадона, да четеш как определят Слави Трифонов като боклук, да четеш как Слави Трифонов не е боклук, да напишеш как Слави Трифонов не/е боклук – да си ти.

И да правиш каквото ти искаш. Така че посредствеността е въпрос на избор.
Което няма нищо общо с гледаемостта. Напипа ли го?


Тагове:   Напипай,


Гласувай:
0



1. sineater - Момче, Александър
31.03.2007 16:24
Ще ти го напиша и тук:

Г. Б. от истинската 1984 би казал "гледай, което ти се предлага". Хващаш ли?

"Телевизията върви на вълната на популярните неща. Тя не е индивидуална медия." * Сега ще ми кажеш, че съзнанието е колективно, че не се прави пийпълметрия, за да се разбере какво да се произвежда, че образователната функция на медиАта е забравена и заплюта, че Александър-който-е-написал-статията не съществува?!

Би ли ми отговорил на въпроса какво означава "обществена значимост в някаква степен" и измерва ли се тая степен?

Когато медиАта спре да отразява (подчертано), Александър няма да пише букви в тефтерчето си и ще спре самият той да ни казва "вижте какво означава да пиша ВЪПРЕКИ махмурлука си".

Поздрави (без капка злобливост, въпреки тона ми):
Павел Кунчев
цитирай
2. анонимен - Напипах го
31.03.2007 16:29
А холандците са ми слабост :) А относно Брадърите и дискусиите .. защо да коментираме нещо, което е нормално и логично? Ако аз бях телевизия и аз щях да подбирам и нагласям всичко за шоуто :) нямаше да го гледам най-вероятно, но щях да се радвам на приходите си
цитирай
3. tonitochev - ...
31.03.2007 18:02
Статията е супер.Хареса ми.Колкото до въпросите на Павел Кунчев,явно са риторични,но отговорите на тези въпроси изненадващо за него няма да са тези,които очаква.
Защото хората освен че очакват медията(каквато и да е тя)да информира и отразява,така и очакват медията и да ги забавлява.И в случая,когато очаква информация за това какво се случва по света и у нас,човек хвърля поглед на информационните емисии,където едни хора седят и четат новини.
А когато му се разпуска,си пуска филми,музика или реалити шоута.В тея формати човек търси развлечение,а не инфо,поучения и разни други извращения.И естествено телевизиите (нали са частни)ще гледат да си вържат бюджета и да изкарат мангизи,предлагайки на драгия зрител това,което той-драгия зрител- желае да получи.
За каква обществена значимост може да се говори?
Не това е функцията на телевизията.Защо трябва въобще телевизията да има възпитателна и образователна функция?Това не е ли задължение на драгия зрител като родител?
цитирай
4. stealth - О.К.Статията е много добра.
31.03.2007 18:54
О.К.Статията е много добра.
цитирай
5. анонимен - ЗА ДИСКУСИИТЕ
01.04.2007 00:35
Преди да обсъждаме Биг Брадър не е ли по-важно да решим проблема с насилието в анимационните филми? И как се отразява то на невръстното съзнание на подрастващите! А иначе сериозно мисля, че винаги ще има хора без работа жадни за медийна изява, така че абсолютно всякакви мнения, критики ,дискусии и други са възможни по всяка една ситуация .
цитирай
6. razcvetnikov - Абе хора
01.04.2007 14:25
Не ги гледайте тези дегенерати и боклуци !
И няма да има БИГ БРАДЪР и всякви там простотийки.
цитирай
7. анонимен - Атака на невежеството!
01.04.2007 15:40
Не, батка, ти ще го напипаш! Малко ми дойдоха нанагорно такива претенциозни четива, като турска конфекция с маркови етикети на тараба ,с евтината цена, приличен изглед, но и висящи конци и цепки по шевовете..Единственото вярно нещо, което си напипал, е че никъде , когато дават Брадъра и подобните риал простотии не опустяват улиците и никой не ги коментира така, както тук-на кило кръв и метър кожа.
И" защо не се замисли "Защо, аджеба, става така"
Заради няколко неща.
-девственост на възприятията, откъм тв атаки,(соццензурата), сриване на ценностите и оголяване на инстинктите, повсеместно опростачване, целенасочени медийни атаки и пр
Сигурно знаеш, че хората са гледали телевизия още през 36та-първите кадри са от олимпиадата в Мюнхен, занети от Лени Рифенщал. Както знаеш, тя е човекът(всъщност , не знам дали знаеш, но за целта си има гугъл)направил най-импозантния пропаганден първи филм. С две думи-киното и телевизията са пропаганда откак са създадени!
Заради мощното им виляние върху инстинктите. Медиите са пазарен продукт-демек, търси се печалба, затова вървят подир нагласите на масовия човек, за да ги гледа. Грешно. Абсолютна заблуда-точно обратното! Идва от разбирането, че парите вървят подир властта. Банално клише-съответно-невярно! Това е теза на дядо Маркс-истината е обратната. Търси се власт, а властта е сила и пари. Именно затова говорим за медиокрацията- днешните средства за масова комуникация се превръщат в Четвърта власт, като дори спечелват и свръх-власт. За да я упражняват, им е необходимо ръчкане на инстинктите на масовия човек. От сто години е ясно, че от инстинктите се печели-комар, насилие, секс-топлата вода е твърдението, че от това се правят пари. ТВ има по голямо влияние от вестниците от миналото върху обикновения човек-заради картинността и динамиката. Но не те вървят подир пазара,дмек щенията, а те формират пазара, като инструмент за повече власт. Властта е възможността да определят политическия дневен ред спрямо политиците в посока "нагоре" и спрямо публиката в посока "надолу". Обективната информация става забавление, „шоо” а политиката се персонализира чрез натиска на телевизията, визуализирайки определени личности, платили си за гяволъка, или продавайки влиянието си. За да се упражнява тази власт, казахме, се ръчкат инстинктите, а от тях първо е насилието, сетне разни воайорства и т.н. Простотията се полива целенасочено-тя е необходимата и нужна работна среда. Воайорствата, ръчкането на инстинктите-тоже. Ясно е, че от човешките кусури се печели най-добре.. Продавачите на мечти, обаче, представяйки желаното за реално формират една фикция, наречена обществено мнение-конгломерат от проекции на мечти и реалност . Целта на упражнението е повсеместен контрол. Проста работа-който владее медиите, който прави мечтите, предизвиква желана социална реалност.Държи властта, държи парите, държи всичко.Киното и тв не са само дъвка за очите, но и пропаганда, предизвикваща точно определени ефекти.
Както на времето Сукарно казваше (перефр): Едва ли в Индонезия щеше да се започнат тези размирици, ако не беше киното. На екрана индонезийците видяха че други хора си имат и телевизори и хладилници и коли и считат това за потребност.
Да не забравяме, че и най-важният (според мен ) фактор за смъртта на комунизма беше именно кинематографията (последния филм в който си спомням да се показваше работещ нещо друго освен сенатор, полицай, адвокат, дизайнер, ЦРУ агент, шофьор на такси, учител или спортист, беше някъде в края на 70те ) Ако обърнете внимание ще забелжите че според холивудските продукции в САЩ няма индустрия (фабриките там съществуват само като фон за преследване на отрицателни герои )
Закърмен с този род пропаганда пост социалистическият човек си представя демокрацията като дилеми от сорта:
а) дали да отида от точка А до точка Б с яхта или да използувам самолета си?
б) коя риза би била най-подходяща за новия ми костюм”Хуго Бос”?
в) "Х.Упман" или "Кохиба"?
г) дали да наема латиноамериканска или африкоамериканска прислуга?А коя от двете ще дигне по-малко гюрултия, ако, таковата...
д) отново ли да отида на Бахамите или тази година да посетя Доминканската република?
Разбира се демокрацията се показа такава каквато си е била винаги и остави мнозина специалисти горчиво измамени ( най-вече интелектуалци, разбира се ).
Колелото на историята обаче продължи да се върти(макар и не точно в обещаната от вожда посока) и те сега начумерено търсят онзи, който да задоволи техните очаквания.

И ся примерче- внимавай:
"На 9 март 1954 в "See it now" на CBS се показа едно лице, дълго и тясно като брадва. Брадвата каза:
"Аз съм Ед. Ед Мъроу. Във вестниците вие четяхте моите репортажи от европейския боен театър. Слушахте ме по радиото. Сега заставам пред камерите на телевизията. Не зная - все още никой не знае - дали телевизията става за друго освен за шоу и мюзикъли. Но аз ще опитам. Искам да ви кажа за сенатора от Уисконсин Юджин Макарти. Защо има макартизъм? Защо има лов на вещици?
Ед помълча и накрая каза:
- Не е предопределение звездно, Бруте. Наша е вината.
Двама от всеки десет не го разбраха. Милиони го разбраха. Един на всеки сто хиляди дори разбра, че Ед цитира Шекспир. Рекорден брой зрители се обадиха да го подкрепят.Последваха нови рекорди. Стотици милиони гледаха:
(#3) Убийството на Кенеди, (#2) Първата стъпка на Армстронг на Луната, (#1) Включванията на живо от Виетнам.
Правилно забелязахте - номерацията ми не е хронологическа. Ако сте се сетили и защо е 3, 2, 1 - свалям ви вехтата си репортерска шапка.
Кадри от първия вид обърнаха общественото мнение в САЩ за войната; поради това репортажите от всички следващи военни операции станаха режисирани или цензурирани. Кадри от втория вид - на зрелищни космически премиери - едва ли ще видим в обозримото бъдеще. Останаха само кадрите от третия вид.
И те ни бяха сервирани на 11 септември 2001, а после на Стокхаузен му бойкотираха концертите, понеже нарече тарана шедьовър (на злото).

...на телевизията

В Европа и Русия телевизията падна до пийпшоу: няколко двойки живеят в апартамент с камери навсякъде, включително в спалните и сервизните помещения. А според американеца Лоранс Фридман имаме "държава на общественото мнение", при която управлението изглежда прозрачно и отзивчиво за желанията на хората, но общественото мнение е продукт на медиите, по-точно на телевизията, която замества идеите с образи".
Фридман завършва:
"Съчетайте предразсъдъците и невежеството с модерните информационни технологии и ще отприщите ужаса на Земята. Следват Руанда и Хитлер."
Е? Телевизията започна с Хитлер през 1936. И стигна пак до него след - да сметнем - след 66 години. Ау!"
Цитатът е от Димитри Иванов-мисли! Или ти кат искаш, дръж си го!
цитирай
8. анонимен - Telefonica са доста далеч от тел...
01.04.2007 21:51
Telefonica са доста далеч от телевизията.
Пробвай с Television Española - TVE.
Telefonica(Telefonica MoviStar) се занимава с телефониа и интернет.Като скоро и с двете занимания ше издъхнат.
Т.е. Мърдок,наистина може да купи правата спокойно:)
цитирай
9. hitka - Хм
02.04.2007 16:39
Тука стана изнересно!А сега да видим кой кого ще пипа...:D
цитирай
10. анонимен - От последния анонимен
03.04.2007 08:33
Gran Hermano - варианта на BigBrother в Испания се излъчва само по Telecinco:)
цитирай
11. анонимен - аре бе !
03.04.2007 13:51
ае я си ебете майката!
цитирай
12. viovioi - интересно е
04.04.2007 11:25
мен ме забавлява, нали са се съгласили все пак да ги гледаме по гащи и без гащи, как се къпят,ядат, карат се и всичко останало.Колкото до геьовете в Англия например Елтън Джон е получил от кралицата титлата сър не заради неговя талант, а заради благотворителността.Нащите звезди не са пораснали за тази идея.Азис например парадира, че взема по 5-6 х.лв за участие а няма да даде и 5 лв на някое бедно и гладно сираче.Само се цапа цапа с пудра и червило.
цитирай
13. zuri - проба
12.04.2007 21:24
които няма какво друго интересно да прави нека гледа и тъпее.Биг Брадъра ни е най-малкият кашмер в Родината.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dnes4o
Категория: Новини
Прочетен: 5431975
Постинги: 174
Коментари: 6128
Гласове: 940
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031