Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.05.2007 14:37 - Време за скандали, време за стачки и игри. Изобщо - време за избори
Автор: dnes4o Категория: Новини   
Прочетен: 7062 Коментари: 21 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

В едно демократично общество правото на стачки е неотменно. Тогава, когато са изчерпани всички други ресурси, когато условията на труд и заплащане са унизителни, когато доходите се топят непрекъснато от инфлацията, трудещите се трябва да имат право на протест, който по един или друг начин да засегне по-голяма част от общество, да му подскаже, че нещо нередно става в съответната сфера.

Точно това сега се готви с предстоящата транспортна стачка в София, за която синдикатите търсят подкрепа и в други части на страната.

Трябва да кажем обаче, че ситуацията около столичния транспорт и заетите в него не е така еднозначна и елементарна.

Наистина, от синдикатите могат да изтъкнат доста доводи за предстоящата стачка – преговорите за заплащането и условията на труд с общината и държавата са зациклили, доходите са замръзнали и от четири години не са повишавани дори с равнището на инфлацията, докато условията на труд по пренаселените софийски улици стават все по-сложни, а повечето превозни средства  са стари и трудни за управление.

Определено обаче монетата има и друга страна, която организаторите на стачката и бъдещите участници в нея не бива да пренебрегват.

Има поне няколко въпроса, на които те трябва да си отговорят преди да създадат проблеми, най-вече на трудещите се хора, като тях самите.

Първият принципен въпрос е – когато една фирма е губеща, като тяхната, как да се повишат заплатите? Откъде да дойдат средствата за това? Нали някой трябва да даде тези пари, които те сами не могат да си изкарат?

Ако отговорът е „държавата (общината) е длъжна да даде парите”, то нека не се заблуждаваме: за да ги „даде”, трябва да ги вземе от някой друг – може би заетите в транспорта ще предложат да се намалят заплатите на учителите? Или на лекарите? Или може би на военните и полицията?

Втори въпрос. Защо преди да наказват други членове на обществото като създават хаос по улиците, преди да искат ресурси от държавата и обществото, стачниците не си отговорят на простичкия въпрос – защо колегите им от частните транспортни линии в София няма да стачкуват? Защо за техните заплати не се говори нищо?

Аз нямам представа дали работещите в частните фирми, поддържащи някои от линиите на градския транспорт в София, получават повече от техните колеги в държавно-общинските фирми. Факт обаче е, че те няма да стачкуват. Поне засега информацията е такава. Това означава, че има нещо гнило в самите държавно-общински фирми за градски транспорт.

Може би стачниците първо трябва да се опитат да притиснат своите шефове да променят ситуацията, а не да нарушават интересите на останалата част от обществото. Ето още подвъпроси към този принципен въпрос: Колко са началниците в държавно-общинските фирми за градски транспорт ? А чиновниците? Каква е структурата и организацията на труд в тези фирми?

Трети принципен въпрос. Наистина ли заплатите в градския транспорт са 400 лева? Министърът на финансите например твърди, че заедно с допълнителните плащания, заплащането стигало до към 1000 лева. Нека шофьорите и ватманите да се поогледат и ориентират колко е средната заплата в цялата фирма, не само на тези, които бродят из софийските улици.

Нека се поинтересуват как успяват при същата цена на билетчето да се справят частните фирми и защо държавно-общинските не могат? Нека си дадат отговор и дали е нормално Софийската община и държавата да си прехвърлят отговорността за техните заплати като горещ картоф? И също дали е нормално държавата да има собственост в локални, пък били те и софийски, фирми за градски транспорт?

Четвърти принципен въпрос, който този път е отправен към организаторите на стачката. Как ще отречете политическите мотиви в протеста, насрочен точно за седмицата, през която са първите избори за Европейски парламент?

С какво би се променила ситуацията на шофьорите и ватманите между 15 и 21 май и защо 15 е подходящ, а 21 не е подходящ за протести?

Впрочем, мога да ви помогна с този отговор - затихващите функции на синдикатите в България не са от днес и една от основните причини за това са политическите игри, които техните ръководители въртят през всичките тези години.



Тагове:   избори,   стачки,


Гласувай:
0



1. viki02 - Нямам сили да гласувам,
10.05.2007 15:00
все едно колко ще сгреша. Унизително е, да ставам част от този фарс, ТЕ са комбина.....Мен да са ме уважили за нещо? Нямало нужда, ааааа....излъгали са се. Ще карат на ръчна спирачка.
Не може шофьор да взима повече от лекар! Или корупцията се стимулира от държавата?????
цитирай
2. viovioi - като чета поста на днес4о ми идват други прозрения..
10.05.2007 15:01
Да не да ги навиват зорлем да стачкуват.Не дадоха нито един шофьор да каже нещо.Стачка, та стачка...Да не е заради някоя гадна машинация, нещо като измиване на ръце за ново увеличение на цени на билети и услуги?От тези профанизирани люде дето ни управляват може всякакви комплоти и завери да очакваме. Но не и нещо хубаво.Хайде накрая това дето казва Стоичков........,
цитирай
3. viki02 - ами
10.05.2007 15:03
стачки все около избори. Та....кой ги поръчва?
цитирай
4. анонимен - към автора
10.05.2007 15:26
Като цитирате тези цифри за заплати - проверихте ли ги? За какви 1000 лв. пишете, шофьорите могат само да мечтаят за тях?!
цитирай
5. анонимен - ма не автора, министъра го казал
10.05.2007 15:39
някой му е дал данни от 1998 г, преди деноминацията!Така може!Връзва се...
цитирай
6. анонимен - няма
10.05.2007 15:39
Браво на автора, изцяло съм съгласен с него... Омръзнало ми е през всичките тези години различни групи хора да си търсят правата на мой гръб. Чудя се защо не стачкуват пред министерски съвет, пред разните министерства ами търмозят всички останали които нямат никаква вина за това...
цитирай
7. анонимен - taka taka
10.05.2007 15:41
Bylgaria ne e edinstenata strana kadeto prawiat stak4i po golemi sta4ki ima i to w mnogo po uredeni darjavi. Towa e edinstwenia shans da wyzdeistwash na prawitelstwo na koeto nemu puka.
цитирай
8. stranger - Естествено, че стачката има политически цели.
10.05.2007 16:17
Написаното от dnes4o е самата истина. Също истина е, че едва ли шофьорите стачкуват само заради заплатите си. Не знам дали някой си спомня, че в първите години на демокрацията те първи бяха "организирани" и вдигнати на стачка, която парализира столицата. Тогава им вдигнаха незабавно заплатите и категорията труд. Сега отново историята се повтаря.
Колкото до размера на заплатите - ако е вярна цифрата 600 лв. /мисля че това се завъртя по медиите, а не 400 лв./, то възможно ли е те да са близо два пъти по-високи от тези на учителите? Такова нещо едва ли има някъде другаде.
Иначе и аз искам да получавам повече, но не става. Като няма, няма.
цитирай
9. анонимен - още
10.05.2007 16:46
Авторе добре, но си спестил малко цитати.
Кой е инициатор? Кой печели?Кой отговаря за Сфия ?
Колко е заплатата на изпълнителният директор и други водещи специалисти. Приди деноминацията един от тях(не изп.директор) взимаше 1 100 000 лв
цитирай
10. viki02 - за заплатите,
10.05.2007 17:05
по ТВ цитираха, че медицинската сестра взима 400 лв у нас. Оказа се, че само в спешно в една специална болница има такава заплата. Просто хвърлят прах в очите на хората, то наглостта им вече е толкова безмерна. Та и с тези заплати. Лъжат, та се късат.
цитирай
11. viki02 - ако докторите стачкуват,
10.05.2007 17:07
на тях няма да им вдигнат заплатите. Щот им е все едно дали ще лекуват народа. А те са си подплатили нещата по друг начин с медицината. Управляващи ли? Няма такива, има порове нагаждачи. Истина е, не се и заяждам, няма нужда.
цитирай
12. анонимен - Време за скандали, време за стачки и игри. Изобщо - време за избори
10.05.2007 17:58
Според мен тук става дума за страх от изпълнението на една от Директивите на ЕС, а именно до края на 2007 г. трябва да се въведат дигиталните тахографи в транспортните средства на градския транспорт в България. Това от своя страна регламентира времето на полагания от водачите труд и не допуска извънреден труд от водачите. От тук следва, че ще отпадне заплащането на извънреден труд и броят на водачите на ППС ще трябва да се увеличи.
Прекратяване на извънредния труд и увеличаването на броя на водачите ще приближи заплатите им до основната заплата.
От друга страна Дружеството няма от къде да наеме допълнителни водачи, защото те отиват на рабата в чужбина, а и никой не подготвя вече безплатно нови водачи. От друга страна са нужни страшно много пари за нови ППС, дигитални тахографи и подготовка на нови водачи. От тези предстоящи разходи, Транспортното дружеството в София неминуемо ще фалира. От това следва, че водачите и гражданите в град София ще бъдат ощетени. Ето това е параграф 22-ситуацията и със стачка и без стачка е безизходна. Тоест всички сме обречени, независимо от факта кой е за и против стачката.
Тук трябва да се обърне внимание на безотговорните действия и заплахи на Зам. кмета на София-Велизар Стоилов срещу всички софиянци. Е Кюстендил се отърва от него, но го телепортираха в София...
Помня и транспортната стачка от 1990 г. Тя свали правителството на Луканов, но не реши проблемите на транспортните работници и пътниците. Сега е същото. Пътната полиция-КАТ не е реформирана, пътният трафик в София и страната е още по хаотичен и блокиран.
Всъщност безизходната ситуация, като цяло може да се реши само от едно ново законодателство, законоизпълнение, контрол и санкции, а това са прерогративи на Законодателната и изпълнителната власт в България, съобразени с практиката и изискванията на ЕС.
В.Ф.
цитирай
13. анонимен - учители
10.05.2007 18:31
Стига с тия учители бе ! Три месеца отпуски, постоянно се правят на болни.По няколко часа на ден работят.Неграмотни! Знаете ли ,че в същите училища има хора, които работят без отпуска на половината доходи на даскалите?
цитирай
14. vmatev - за стачката
11.05.2007 09:11
До известна степен автора е прав. Но има някои неща, с които не е запознат. Ще спомена само 2 от тях. Първото е че всеки които няма тоалетна в офиса е нормално да стачкува за да получи такава. Шофьорите искат да имат тоалетни на крайните спирки...и те са хора...все пак. Другото е, че и държава и община знаеха за надигащото се недоволство в транспорта още преди 4 месеца. Именно синдикатите ги предупредиха ще се надига вълна от недоволство и е въпрос на време тази вълна да залее всички. От 4 месеца знаят и за стачките в Мини Марица изток, които в най - скоро време също ще са факт. БДЖ също се готви за стачка от 4 месеца.....но все още чака да види дали правителството няма да направи все пак нещо за тях ей така...на добра воля, без стачки, без скандали. Очевидно сме стигнали до тук, че ако искаме нещо и то основателно, трябва да се скараме, да вдигнем бунт. Това е тъпото от цялата работа. Станишев и Борисов само се карат по ТВ но на 15 обикновените хора, които не се возят в скъпите коли с полицейски ескорт, ще страдат от бездействието на всички. Жалко, но факт
цитирай
15. анонимен - Кое е жалкото?...
11.05.2007 12:07
Във всяка бяла и поне малко цивилизована държава гражданите са свободни да изразят недоволството си и стачкуват БЕЗ ДА ИСКАТ РАЗРЕШЕНИЕ ОТ НИКОГО! А при нас се стига дотам да благодарим на тюфлека,така наречен градоначалник,че бил разрешил стачка! Да не се явява наместник Божи на земята? Тук с мирния преход всеки вижда докъде я докарахме. Още преди 15 години баща ми казваше,че не гръмне ли пушка,няма да се оправим... Аз тогава не му вярвах,бях малък! Това не го знаех - хората няма къде да се изпикаят с извинение,а всеки плаче,че нямало да може да отиде на работа. Ами няма да ходиш,робе!!! И твоето място е там - на площада!
цитирай
16. анонимен - Ами да си намврят друга работа,
11.05.2007 18:24
щом са недоволни от заплащането в транспорта. Когато аз съм недоволна от заплатата си, сменям фирмата и си намирам по-добри условия. Работих преди години в държавна фирма за заплата 120 лева. Не ми стигаха, затова започнах да уча, смених си професиата и сега определено съм в пъти по-добре. Не съм тръгнала да преграждам пътя до офиса или офис-сградата, за да ми вдигнат заплатата.
Не ми пука дали ще спират градския транспорт, не го ползвам, но мисля че изобщо не е честно спрямо огромното количество хора, които го ползват. Заради собствената си неамбициозност или нежеланието да положиш малко усилия за себе, да наказваш толкова много други хора. Не мисля че това е начина.
цитирай
17. анонимен - Абе госпожо или госпожице!...
11.05.2007 21:20
Учила сте-хубаво. Развивате се-хубаво. Ама чакайте сега - могат ли всички да са с висше,да станат бизнесмени и т.н.?! Винаги ще има и "бараби" - всички сме работници и ако не си поискаме сами хляба,няма кой да се сети да ни го даде. Ами дай тогава всички шофьори да станат офис мениджъри - така няма да има проблем с градския транспорт,защото последния просто няма да го има! Разбра се,че не ви пука за шофьорите,а на тях защо трябва да им пука за вас или респективно за другите,които го ползват? Трябваше да го кажете в прав текст - аз съм добре,таковайте си майката другите! Да не сте и вие с Кайен,че не ползвате транспорта? А и все пак вас очевидно не ви касаят тия проблеми,защо си навирате образования и изтънчен нос в делата на обикновените хора?!
цитирай
18. анонимен - политически игри
16.05.2007 14:11
В самата статия ясно беше споменато за затихващите функции на синдикатите(обърнете внимание СИНДИКАТИ)Ами докторчето Тренчев се кандидатира за Евро депутатче.Защо шоферчетата да не участват в шуото на тренчев след като ще си докарат някой и друг лев.А че наливат вода в мелницата на трньо много важно.И основния ни проблем мили сънародни ци е,че не сме били и никога няма да се консолидираме като цялостен народ, всички играем солово,но в колективна игра и нали се досещате че няма как да се получат добри резултати при тази какфония
цитирай
19. viki02 - АЗ забелязвам друго,
16.05.2007 17:37
основната идея е да се свали правителството, защото ще идват парички за крадене от Европа. Време е Костов да се върне да краде! И други опитват, но не по този организиран начин, това е негов почерк. За да се върне да краде и през трупове ще мине. От години го гледам какво ще предприеме, и кога ще има пак за кражба. А в блога aibosh се упоменава, че парите пристигат през септември най-рано и след това. НАтискат се да кръдат, но трябва да свалят правителството. Това са нашите демократи!!!!!!
цитирай
20. анонимен - за новите "кожодери" - фирмите за ученически облекла
20.05.2007 18:04
Отново дойде времето когато ни налагат всички да сме еднакви, като "аптекарски шишета". Сега искат да наложат учениците да ходят с униформи на училище, изработени от текстилни фирми с незнайни продукти на пазара, но ужким избрани от училищните настоятелства. Тези, които не са се съобразили с мнението на 90 процента от родителите, че не искат децата им да са с униформи, особено тези от основното образование. А ако си и против може да спрат детето ти да учи в съответното училище. Такава диктатура не имало и по време на турското подтисничество, та дори и през комунизма. Ако някои прочете това мнение и има достъп до медии нека ги изпрати да проверят този факт в едно училище от България, гр.Сливен, което се има и за елитно отгоре на всичко - това е 3-то ОУ "Д-р Ив.Селимински" - пък може да задължат и директора и учителите и те да си ушият униформи, заедно с настоятелите му.
цитирай
21. viki11 - хубаво за униформите,
07.06.2007 18:56
ама че не е имало такова.......Имало е такова и такива, че косата ти да настръхне. БИх казала, униформите да са ти проблема, такива ги е имало.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dnes4o
Категория: Новини
Прочетен: 5431625
Постинги: 174
Коментари: 6128
Гласове: 940
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031