В едно демократично общество правото на стачки е неотменно. Тогава, когато са изчерпани всички други ресурси, когато условията на труд и заплащане са унизителни, когато доходите се топят непрекъснато от инфлацията, трудещите се трябва да имат право на протест, който по един или друг начин да засегне по-голяма част от общество, да му подскаже, че нещо нередно става в съответната сфера.
Точно това сега се готви с предстоящата транспортна стачка в София, за която синдикатите търсят подкрепа и в други части на страната.
Трябва да кажем обаче, че ситуацията около столичния транспорт и заетите в него не е така еднозначна и елементарна.
Наистина, от синдикатите могат да изтъкнат доста доводи за предстоящата стачка – преговорите за заплащането и условията на труд с общината и държавата са зациклили, доходите са замръзнали и от четири години не са повишавани дори с равнището на инфлацията, докато условията на труд по пренаселените софийски улици стават все по-сложни, а повечето превозни средства са стари и трудни за управление.
Определено обаче монетата има и друга страна, която организаторите на стачката и бъдещите участници в нея не бива да пренебрегват.
Има поне няколко въпроса, на които те трябва да си отговорят преди да създадат проблеми, най-вече на трудещите се хора, като тях самите.
Първият принципен въпрос е – когато една фирма е губеща, като тяхната, как да се повишат заплатите? Откъде да дойдат средствата за това? Нали някой трябва да даде тези пари, които те сами не могат да си изкарат?
Ако отговорът е „държавата (общината) е длъжна да даде парите”, то нека не се заблуждаваме: за да ги „даде”, трябва да ги вземе от някой друг – може би заетите в транспорта ще предложат да се намалят заплатите на учителите? Или на лекарите? Или може би на военните и полицията?
Втори въпрос. Защо преди да наказват други членове на обществото като създават хаос по улиците, преди да искат ресурси от държавата и обществото, стачниците не си отговорят на простичкия въпрос – защо колегите им от частните транспортни линии в София няма да стачкуват? Защо за техните заплати не се говори нищо?
Аз нямам представа дали работещите в частните фирми, поддържащи някои от линиите на градския транспорт в София, получават повече от техните колеги в държавно-общинските фирми. Факт обаче е, че те няма да стачкуват. Поне засега информацията е такава. Това означава, че има нещо гнило в самите държавно-общински фирми за градски транспорт.
Може би стачниците първо трябва да се опитат да притиснат своите шефове да променят ситуацията, а не да нарушават интересите на останалата част от обществото. Ето още подвъпроси към този принципен въпрос: Колко са началниците в държавно-общинските фирми за градски транспорт ? А чиновниците? Каква е структурата и организацията на труд в тези фирми?
Трети принципен въпрос. Наистина ли заплатите в градския транспорт са 400 лева? Министърът на финансите например твърди, че заедно с допълнителните плащания, заплащането стигало до към 1000 лева. Нека шофьорите и ватманите да се поогледат и ориентират колко е средната заплата в цялата фирма, не само на тези, които бродят из софийските улици.
Нека се поинтересуват как успяват при същата цена на билетчето да се справят частните фирми и защо държавно-общинските не могат? Нека си дадат отговор и дали е нормално Софийската община и държавата да си прехвърлят отговорността за техните заплати като горещ картоф? И също дали е нормално държавата да има собственост в локални, пък били те и софийски, фирми за градски транспорт?
Четвърти принципен въпрос, който този път е отправен към организаторите на стачката. Как ще отречете политическите мотиви в протеста, насрочен точно за седмицата, през която са първите избори за Европейски парламент?
С какво би се променила ситуацията на шофьорите и ватманите между 15 и 21 май и защо 15 е подходящ, а 21 не е подходящ за протести?
Впрочем, мога да ви помогна с този отговор - затихващите функции на синдикатите в България не са от днес и една от основните причини за това са политическите игри, които техните ръководители въртят през всичките тези години.
Российская полиция упорно продолжает бор...
Слуга на народа
Не може шофьор да взима повече от лекар! Или корупцията се стимулира от държавата?????
10.05.2007 15:26
10.05.2007 15:39
10.05.2007 15:39
10.05.2007 15:41
Колкото до размера на заплатите - ако е вярна цифрата 600 лв. /мисля че това се завъртя по медиите, а не 400 лв./, то възможно ли е те да са близо два пъти по-високи от тези на учителите? Такова нещо едва ли има някъде другаде.
Иначе и аз искам да получавам повече, но не става. Като няма, няма.
10.05.2007 16:46
Кой е инициатор? Кой печели?Кой отговаря за Сфия ?
Колко е заплатата на изпълнителният директор и други водещи специалисти. Приди деноминацията един от тях(не изп.директор) взимаше 1 100 000 лв
10.05.2007 17:58
Прекратяване на извънредния труд и увеличаването на броя на водачите ще приближи заплатите им до основната заплата.
От друга страна Дружеството няма от къде да наеме допълнителни водачи, защото те отиват на рабата в чужбина, а и никой не подготвя вече безплатно нови водачи. От друга страна са нужни страшно много пари за нови ППС, дигитални тахографи и подготовка на нови водачи. От тези предстоящи разходи, Транспортното дружеството в София неминуемо ще фалира. От това следва, че водачите и гражданите в град София ще бъдат ощетени. Ето това е параграф 22-ситуацията и със стачка и без стачка е безизходна. Тоест всички сме обречени, независимо от факта кой е за и против стачката.
Тук трябва да се обърне внимание на безотговорните действия и заплахи на Зам. кмета на София-Велизар Стоилов срещу всички софиянци. Е Кюстендил се отърва от него, но го телепортираха в София...
Помня и транспортната стачка от 1990 г. Тя свали правителството на Луканов, но не реши проблемите на транспортните работници и пътниците. Сега е същото. Пътната полиция-КАТ не е реформирана, пътният трафик в София и страната е още по хаотичен и блокиран.
Всъщност безизходната ситуация, като цяло може да се реши само от едно ново законодателство, законоизпълнение, контрол и санкции, а това са прерогративи на Законодателната и изпълнителната власт в България, съобразени с практиката и изискванията на ЕС.
В.Ф.
10.05.2007 18:31
11.05.2007 12:07
11.05.2007 18:24
Не ми пука дали ще спират градския транспорт, не го ползвам, но мисля че изобщо не е честно спрямо огромното количество хора, които го ползват. Заради собствената си неамбициозност или нежеланието да положиш малко усилия за себе, да наказваш толкова много други хора. Не мисля че това е начина.
11.05.2007 21:20
16.05.2007 14:11
20.05.2007 18:04