Прочетен: 13159 Коментари: 58 Гласове:
Последна промяна: 13.02.2007 16:02
Само те ли го могат? Снимка: БГНЕС |
От известно време в България има нова спортна дисциплина. Практикува се от ограничен брой хора. Или по-скоро от ограничен кръг. Дисциплината се нарича „протести с препятствия“ и засега най-успешно се упражнява от таксиджии и затворници.
От време на време се включват и пенсионери, но тяхното е по-трудно – и като извоюване на терен за протести, и като вслушване в исканията им.
Таксиджиите и затворниците обаче не срещат трудности в преодоляването на различни препятствия.
Първите затварят цяла столица, което не успя и Кондолийза Райс да го направи /shame on you, жйно/, и печелят обещания за промяна на закони и разни други облаги в рамките на няколко часа /което и ние не успяхме да го направим на 10 ноември, 10 януари, както и всеки друг ден от всеки друг месец/.
Те успяват и да докажат много бързо, ефективно, ефикасно и ефектно, че не са сами - без да режат джуфки, лентички, да лепят ваденки и стикерчета. И песни за тях не пеят. Но не са сами – те са заедно срещу другите. Точка.
Вторите пък се тръшкат и цупят като пъпчасали пубертети, защото ресорният им министър им обеща, по случай светлото влизане в Европейския съюз, да им направи Закон за амнистията, който да изкара около 1500 от тях от затвора на улицата – да видят и те колко е светло.
Обаче бъдещият закон не е за всички - закоравелите рецидивисти няма да намажат, много сори. И понеже рецидивистът не е паднал с вчерашния дъжд, най-логичното решение на проблема е ... протестът.
И ако се чудите как се протестира в затвор, ще ви осведомя. Отказваш да папкаш на вечеря. Отказваш да се прибереш в килията си. Или и двете едновременно, по избор. Министърът обаче е ербап човек и ги заплаши, че ако още малко попротестират, няма да има закон.
Хубаво щеше да е и да ги накара да си изядат вечерята, а също да си подредят и килиите и три дни да не излизат от тях, но предполагам, че мярката щеше да се стори на мнозина твърде непопулярна.
А сега сериозно – не че до момента беше шеговито.
Изпитвам няколко съмнения относно петъчно протестиращите, а именно:
- съмнявам се, че дори и една трета от шофьорите знаеха защо протестират
- съмнявам се, че знаеха името на убития шофьор
- съмнявам се, че бяха искрени
- съмнявам се, че бяха сплотени – като изключим емоционалната крепка връзка, която изразът на гражданско неподчинение обикновено създава у индивидите /нали знаете, адреналин във вените, яйца по парламента и т.н./
- съмнявам се, че биха се вдигнали по същия начин, ако таксиметров шофьор убие клиент.
По-лошото е друго. Че едва ли, ако последното се случи, някой в държавата ще се вдигне да протестира срещу таксиджиите.
По тази причина някои хора бъркат демонстрацията на шофьорите като проява на гражданско съзнание - само защото те единствени имат на разположение цял ден, в който да се тълпят на жълтите павета и да дирижират своеобразния си мини цирк.
Но помислете - не е особено гражданско да блокираш цял град и да изнудваш клекнали политици /а защо бяха клекнали е друга тема, но успокоителното е, че поне не легнаха/.
Не е гражданско да използваш убит човек, за да минеш по тънката лайсна и да си уредиш данъците да важат за другите, но не и за теб.
Не е гражданско да се държиш нецивилизовано /двете думи дори са антоними в някакъв смисъл/.
След всичко това може да се заключи, че акцията на 9 февруари не бе гражданска – съжалявам, че ще разочаровам наивниците, които вярваха, че „най-накрая и у нас се е появило гражданско общество“ /малка вметка – обществата не се появяват ей така, от нищото - те се развиват/.
А сега на дневен ред излиза един друг „граждански протест“. Затворниците, понеже и те са граждани, искат да се възползват от Закона за амнистията, и да се върнат сред свободните си себеподобни.
За да го постигнат, не ядат. Не се прибират в килиите си. Пишат декларации. Единственото, което ги спира да се кютнат връз жълтите павета, да хвърлят яйца и да завземат града, е фактът, че все пак са затворници.
Дали министър Петков пак ще започне да изпълнява клековете от 9 февруари? Искрено се надявам, че не. Защото, честно казано, не ме вълнува особено дали затворниците в Пазарджик са си легнали без вечеря. Много хора си лягат гладни без да са затворници, а не съм ги видяла да вгорчават живота на 1.2 милиона души.
Сега ни остава да видим следното: дали, ако Законът за амнистията бъде приет, на свобода ще излязат хора, които могат нещо различно от това да протестират /въпреки че, както се видя, това е сред най-важните житейски умения/.
Или към „гражданското общество“ на таксиджиите ще се присъединят едни 1500 души, с което вероятността да осъмваме в блокирани градове се увеличава значително.
А това дали ние, като не сме затворници и таксиджии, сме граждани, можем да проверим по един елементарен начин.
От няколко дена набира скорост инициативата, наречена „Без бакшиш“. Основната й идея е в продължение на месец /от 9 февруари до 9 март/ да не се оставя и стотинка бакшиш на шофьорите на таксита.
Акцията е хем справедлива, хем показателна. Най-накрая ще можем да разберем дали в България думата „гражданин“ е синоним на „ще-отида-да-си-порева-пред-парламента-и-да-хвърля-няколко-яйца-
пък-ако-ме-вземат-насериозно-още-по-добре“.
Личното ми вътрешно чувство подсказва, че ще успеем да докажем и друго важно нещо – че и белите могат да скачат. Въпреки че понякога не им личи.
10 неща, които могат да изкарат една жен...
Големите US банки показват, че все още м...
13.02.2007 12:06
Kum tova az bih dobavil - do 9 mart - bez taksita, ako mojem, s gradskija transport. Sled tova - bez bakshishi! Inache naglostta i oglupjavaneto suvsem shte ni prevzemat!
Prisaedinete se!
13.02.2007 12:09
13.02.2007 12:42
13.02.2007 12:57
А пък политиците нистина така позорно клекнаха, по-скоро се надупиха, че просто не е за вярване! Беше ме срам да ги слушам как се мазнеха на хора, които искаха каквото се сетят в момента!
13.02.2007 13:00
13.02.2007 13:02
13.02.2007 13:08
Впрочем в Чехия през втората половина на 90-те години гръмна един скандал, свързан с масово изселване на хора от малцинствата в Канада. Понеже Чешката Република се намира в географския център на Европа (а в чешкия случай това съвпада и с културния такъв) чехите пътуват безвизово в почти целия свят много преди да се присъединят към ЕС. Та по повод на скандала, оказа се, че няколко общини са финансирали с общински пари закупуването на еднопосочни самолетни билети за Канада на цели фамилии от ромски произход. Канадците, естествено възроптаха и замалко да въведат пак визи, но това не е най-важното. Та като си мисля за проектозакона за амнистията правя аналогия с чешките цигани от 90-те...
13.02.2007 13:13
Аз отдавна по разбираеми причини не ползвам такси, но това не значи, че нямам мнение!
Действително - те прекалиха! Със своята наглост - гледат те не като клиент, а като изкопаемо, което иска от тях услуга, "чертаят" ти марщрута, сякаш са живели в София повече от теб, мръщят се на пари - ту са едри, ту са дребни...
По телевизията една майка питаше плачейки- Защо не протестираха, когато таксиметров шофьор е убил детето й!
Ще бъде хубаво, ако не "без бакшиш", а въобще поне 2 дни никой не ползва техните "услуги"!
13.02.2007 13:28
никъде не го споменават за да няма етническо напрежение.
13.02.2007 13:38
P.S Нека всеки от нас се запита - какво ще стане ако след всяка невинна жертва от катастрофа правим митинги пред парламента?
Отговорът е - парламента ще е постоянно блокиран, докато не започнем да се трепем.
Това ли трябва да стане?
13.02.2007 13:39
А не е ли по-добре да си сменят местата горните две споменати категории? Вижте какво може да се получи: таксиметрите влизат на топло да папкат и спинкат, и при това под зорка охрана - няма див клиент да ти посегне, няма за безценната си кожа да се тревожиш! В туй време рецидивите грабват геврека и започват да мошеничестват "честно"! Ние така и така няма да се качваме в такситата им!
13.02.2007 13:41
Много съм впечатлена от горенаписаното и изцяло
подкрепям разумните работещи хора.
Не ни стигат всички държавни тесли, данъци, такси, осигуровки и безумни наредби и закони, ами и простаците и престъпниците да си разиграват коня за наша сметка. Толкова ли сме глупави и наивни ние, дето работим и си плащаме на тая държава, че разни хитреци да ни скапват живота?
Ние не искаме да протестираме, тъй като си имаме работно време и ангажименти, но можем да саботираме "бакшишите", нелоялните търговци, можем да правим достояние всичко подло, незаконно и подвеждащо от страна на тези, които "уж" ни обслужват.
Ако станем истинско гражданско общество и си казваме, пишем и заявяваме истината право в учите, пред микрофона или в писан текст, май никой от сегашните "тарикати" ( разбирай от каруцар до политик) няма да посмее да се гаври с ХОРАТА.
13.02.2007 13:46
Прекрасна статия, както винаги :)
Не може да се нарече граждански протест един явен опит за изнудване и терор на обществото. Подкрепям изцяло ответната инициатива "без бакшиш".
13.02.2007 13:50
13.02.2007 13:55
Статията е супер. Чудя се кога като в нормалните европейски държави ще има денонощен транспорт. В Прага и Будашеща през нощта по рейсовете не можеш да се разминеше от хора. А тука те изнудват неква жълта мафия. Те дори и по между си не могат да се разберат кво искат.
Никъв бакшиш евър. Те и половината са криминализирани тези нагли същества.
13.02.2007 14:00
13.02.2007 14:05
13.02.2007 14:29
13.02.2007 14:44
13.02.2007 14:46
13.02.2007 14:49
13.02.2007 14:53
13.02.2007 14:53
13.02.2007 14:59
До анонимен 17- има една огромна разлика м/у авторката на постинга и бат' Слави ЧЕТЕ чужди писания, поручкови в повечето случаи...докато тук е изложена собствена позиция
и нещо в страни от темата, нещо за което си мисля от петък . Защо над 70% от коментарите в Днесчо са анонимни???Имаме собствено мнение, но не сме съгласни с него
13.02.2007 15:05
13.02.2007 15:08
Аз няма да се кача на такси БЕЗСРОЧНО!!!
Поздрави
Мен ме учудва друго - при протест, във връзка с конкретен инцидент, кой далновиден стратег прокарва идеи за отмяна на данъци и пр. щуротии. На мен да не ми да не ми се ще да ми падне процента на здравното осуряване? И ако някои убие съседа ми с нож, дали на кооперацията ми ще сложат държавно-метална решетка. Все пак това е риск, не е ли?
Безумно е, заради това съм съгласна с Красита. Но в моята красива татковина, невъзможно е нищо и аз се учудвам в умерен темп и граници.
Хрумна ми преди няколко дни, някои правил ли е статистика колко от изнасилените момичета са от таксисти? А ако Ви притрябва хубавелка посред нощ, на ниска цена, дали се намира в София таксиджия да не знае къде да ви закара? А думичката "хубавелка" сега спокойно я заменете с оръжие, джойнт, кока, херо или каквото си пожелаете :) Успех.
И не един месец, аз повече няма да оставям никакъв бакшиш на таксиджийте, които до сега при сметка 8.70 ми взимаха 10 лева и се усмухваха за "Приятна вечер". Личен избор, но пък те ще помпат на воля един месец.
13.02.2007 15:16
13.02.2007 15:24
13.02.2007 15:27
- като не ти харесва, слизай и бегай мамати и проровинциална ...
Възхитих се от културата и възпитанието на вмирисаното същество наречен таксиметров шофьор ... кога господа ще се научите на обноски и възпитание, като ви дават разрешение трябва да минавате специален курс и изпит за човешките взаимотношения ...
13.02.2007 15:35
13.02.2007 15:50
За съжаление на практика нещата стоят съвсем различно - селяни = селяни, и едва ли нещо ще се промени ако ще и 50 анти - таkcиджийски портала да се отворят. Беззаконието си е беззаконие, ама вие като журналисти най-добре трябва да го знаете
Проблема е доста по-deep и трябва да се сведе до собствениците на фирмите, които наемaт на работа подобни хора. В крайна сметка ако някой не е доволен от твоята работа няма да си губи времето с разни къмпаниики, а директно ще говори с шефа ти
Печалбата на тези хора е зависима от фирмата, за която работят и ако там цари безхаберие и на самите тахиджии ще им е през оная thing как се държат с клиентите
Затова този въпрос да се сведе до всички управители на таkcиметровите фирмите, които обслужват столицата и да се направи искане за промяна на вътрешната им политика и санкции за работниците им при неизпълнение на задълженията. Пример: да ce сложат телефони за оплаквания от клиентите и всеки шофьор да се санкционира с определена сума при всяко оплакване. Ама ЕC не са ли им наложили вече тези правила - закона за защита на потребителя трябва да засяга и тях
13.02.2007 15:52
13.02.2007 15:58
13.02.2007 16:10
Идеята ми е съвсем друга или ти се затрудняваш в четенето на думи различни по корен от малоумник?
13.02.2007 16:30
13.02.2007 16:41
13.02.2007 16:52
Смешни в случая са политиците. Станишката, поне му държи влага от Виденов и от начина по който си отиде, напълни гащите и рече ( респективно ресорните му министри де ) ЛЕЛЕ САКЪН хора, недейте тъй! Кво искате, сичко давам само не ме сваляйте че безтва се клатя здраво и не знам къде съм. Добре че от Брюксел ме подритват кат видат че се осирам та се крепя некак.
И опааа, такситата без корпоративен данък ( леле смех, аз съм сигурен че 90% от таксиджиите не знаят какво е това, как се плаща и колко % е) Ма що да не, като адвокатите са без ДДС що са, и таксиджиите са хора.
И опааа, МОЖЕЛО да има фиксирани цени - ма що да не, нали на лекарствата има, хем без тях не може та що да нема и на такситата?
Просто ми се гади от политиката на великата коалиция. Писна ми да ни управляват популисти, псевдо социалисти екс комунисти и ченгета, че и тъпи на всичко отгоре. Старите комунисти ( Лилов, Луканов и компания ) поне имаха акъл, а тези ... НЕМАМ ДУМИ! Просто по-слаб парламент не сме имали НИКОГА поне откак аз помня... плаша се направо.
Улях се извинявайте... ама ми е криво
13.02.2007 16:55
13.02.2007 16:55
13.02.2007 23:52
NoFear
14.02.2007 23:35
14.02.2007 23:43
15.02.2007 14:38
Чудесна статия, нека ги оставим на "сухо" да се научат на ред и дисциплина.
15.02.2007 23:18
17.02.2007 02:02
22.02.2007 16:46
23.02.2007 17:55
26.02.2007 14:04
06.03.2007 18:43
12.01.2008 19:52
22.04.2008 16:39
22.04.2008 16:43